min ridnings utveckling
Halloj, om du känner för att läsa lite om hur jag rider och hur min rid utveckling sett ut under några månader så har du kommit helt rätt!!
 
Förut har jag ridit mycket med handen (enligt mig själv) och har ridit lite eller inte alls med sättet. Därimot har jag alltid ridit med benen på ett bra sätt men nu är det såå bra. Har fuskat lite med min yttertygel, tar helre stöd på inner samtidigt som jag stället hästen. Men det har jag jobbat extremt mycket med på mr. D för att han ska lära sig ta stöd på tygeln.
 
I och med att jag har ridit Danny som är super känslig i allt förutom just handen har jag lärt mig rida med sättet. Jag använder beckent för att få fram honom och sätter mig tungt med långa ben när jag ska samla honom. Har märkt stor skillnad i min ridning nu när jag ridit massa andra hästar.
 
Mitt högsta mål är att bara rida med sättet och benen och ha stilla hand. Det är så sjukt svårt men oj vad jag lärt mig mycket pga Danny. Han är så pass känslig så att minsta lilla du spänner dig eller tar lite för mycket i handen blir han spänd och stressad. Därför har jag varit "tvungen" att rida med sättet vilket är en stor fördel enligt mig.
 
Man märker så tydligt när jag bara länger benen hur han kortar upp sig, så häftig känsla!! Du som har läst fram hit, testa någon gång att länga benen, trampa ner hälen, räta på dig och bli tung i sadel och vips så kortar sig hästen!!
 
Det jag ville komma fram till i detta inägg är att jag pga Danny har börjat rida mycket med sättet, hahha lite flummig!!
ps. kolla snyggingen och min läromästare här nere;)
foto: Issa