Vad gör man när hästen blir trött?
Hej på er! Nu är det sommar! eller är det vår? Jag vet egentligen inte längre, det här med global uppvärmning fuckar upp årstiderna så mycket att jag knappt håller koll längre. 
 
Igår var det i alla fall dressyr som stod på lektionsschemat och herre min gud vad det gick dåligt och jag har en teori om varför. Under hela tiden jag har haft Villis har jag ridit honom 5 dagar i veckan. Varje gång jag har kunnat för att jag haft lite i skolan eller det har varit lov har jag ridit mer men basen har alltid varit två vilodagar. Nu i år när sommartiden började och vi kunde använda utebanan och rida ut lite mer bestämde jag för att utöka till 6 dagar i veckan. Lite för att han börjar bli äldre och han behöver lite mer stimulans. Dock så funderar jag på att lägga om min plan nu. När jag rider dressyr rider jag ganska hårt. Det finns inget jag hatar mer inom ridningen än känlsan av ett ofullständigt pass. Jag har ett släng av perfektionism och måste få igenom allt jag vill med ett pass innan jag kan sluta. Jag tror detta håller på att slita på min häst. Sakta men säkert. Inte fysiskt för han har aldrig varit i bättre form men mentalt. Jag tror Villis skulle må bra av en paus. Ni vet känslan när man skrivit typ 2 prov i veckan i nästan en hel månad. Man får liksom aldrig en paus, det låter löjligt att jämföra hästens mentala hälsa med vår men jag tror att det är något sånt. Samtidigt är det fällningsäsong vilket gör att alla hästar blir lite tröttare samtidigt som värmen inte direkt hjälper. Denna vecka som kommer i alla fall tänkte jag ge Villis en paus, inte vila för det tror jag inte heller han mår bra av utan uteritter. En hel vecka. Att komma tillbaka sen i dressyren kommer vara svårt men jag tror att det är värt det. Alla behöver vi en paus då och då. 
 
Trots mina vilda teorier övade vi också galoppfattningar och asså nej. Nej nej nej nej vi är så jäkla dåliga på det att det är löjligt. Så fort jag fattar galopp slänger han upp huvudet. Helt bortom min kontroll. Jaja vi jobbar vidare so help me god. 
 
Utöver de fem miljoner mygg som plötsligt invaderat karlshem och villis uppenbara trötthet är jag ganska lättad att vintern äntligen kan anses som över.
 
Imorgon ska jag nog försöka rida till Berga och vem vet kanske jag har gjort mig förtjänt av en glass ;) Tackoch hej leverpastej.