Hejsan svejsan från chockladlandet
Hej alla där ute i universum. Jag är för tillfället i schweiz eller chockladlandet som jag så kreativt döpt det. Jag har varit här en i lördags och då det både e dyrt och jobbigt att pendla har jag inte varit i stallet så mycket (med inte så mycket menar jag inget alls). Usch det e aningen problematiskt här borta då det e snöstorm. Jag bor på ett hotell ganska högt upp i backen. Enda sättet att ta sig hit är med tåg och idag har alla tåg varit inställda. Imorgon ska vi åka hem så om stormen fortsätter kommer vi missa vårt flyg. Förlåt det e inte dethär ni vill höra om förstår jag. 
 
Idag hade jag tänkt prata lite om en standard vecka för mig och Villis. Villis går mellan 5-6 dagar i veckan beroende på hur mycket jag har i skolan. Jag har länge haft två mindre mål med min ridning. Skänkelvikning i skritt och trav samt kontroll i galoppen. Nu börjar båda dessa två saker sitta som en smäck vilket gör att jag måste lista ut lite nya mål.
 
Måndag: Vid lite i skolan jobbar jag galopp. Nu är det inte så mycket kontroll utan fattningar och styrning samt lite kontrolljobb på långsidan och snett igenom. Rider jag på måndagar brukar han få vila på lördagar så jag kan plugga. 
 
Tisdag: Uteritt.
 
Onsdag: Vila.
 
Torsdag: Är det hoppning på fredagen burkar jag rida ett ganska hårt dressyrpass för att han inte ska bli så taggad med hinder. Är det dressyr dagen därpå brukar jag bara rasta av honom lite lätt oftast barbacka. 
 
Fredag: Lektion.
 
Lördag: Vila eller galopparbete. Har jag möjlighet att rida både lördag och måndag jobbar jag lite lösgörande övningar och formarbete här. 
 
Söndag: Uteritt (helst) Men ibland blir det lite för sent och solen hinner gå ner. 
 
Något jag personligen tycker är intressant är hur folk värmer upp sina hästar för alla gör det så olika beroende på häst. Villis till exempel behöver joggas fram i åtminstonde skritt och trav helt kravlöst innan han ens börjar tänka tanken arbete. Helst ska jag galoppera fram honom också men det är inte alltid jag gör det om jag tycker han känns pigg. Men jag vet att när jag ridit felicias ponny (Strauss). Har det behövts andra puckar, samma sak när jag ridit på Lola. Dessa två hästar behöver värmas upp med övningar i alla gångarter för att gå som bäst. Det är så roligt när man får rida lite olika hästar och känna av hur dom går. Just nu när jag sitter instängd på mitt hotellrum saknar jag karlshem, hästarna och människorna väldigt mycket. 
 
Detta var väll väldigt kortfattat mitt shema som varierar mycket på beroende på mitt humör. Just nu har jag lite svårt att komma på övningar. Aud tycker jag ska jobba mycket lösgörande för att få ner honom i form men jag vill inte göra det varenda pass. Plus jag tycker det är löjligt svårt att göra det på ett bra sätt. Aud tycker jag borde fatta galopp och sen sakta av till skritt för precis i avsaktningen hamnar han i form. När han gör detta ska jag mjukna lite på innertygeln och liksom smacka till lite så han håller sig där men varenda gång jag försöker drar han bara upp huvudet omedelbart. Vad tusan gör jag för fel? GAHHHHHHHH det är så svårt! Aja bara mer att jobba på när/om jag lyckas komma tillbaka till Sverige. Vi får höras då helt enkelt Bye Pie.
 
 
E vi inte coola?