Fredagens markarbetespass
Hej igen!
 
Igår red jag markarbete på Poppis. Och jag kan bara säga att detta pass hade två olika sidor. Från att hon i början inte gick fram för skänkeln överhuvudtaget, eller lyssnade för de sidförande hjälperna. Blev hon helt plötsligt superfin och pigg när vi väl började hoppa. Jag kan bara säga att det var en väldans tur att det inte var dressyr, hehe. Hon var alltså inte alls taggad på dressyr eller överhuvudtaget lösgörande, haha.
 
Först började vi med att flytta de i skritten från spåret in till kvartslinjen för att sedan flytta ut de till spåret igen. Vi gjorde även samma sak i trav sedan och som sagt gick väll inte det överdrivet bra om man säger så. Det gick oerhört segt, dock så flyttade hon sig fint till höger i slutet i traven. Det ä ju alltid något! Men detta var då alltså våran framskritting och uppvärmning i trav. Sedan i galoppen så hoppade vi ett litet hinder på ca 30 cm med en galoppbom innan för att värma upp hästarna och få igång de. Redan nu började passet verkligen vända, hon var väldigt pigg och framåt i galoppen vilket gjorde att jag fick en väldigt fin känsla! Detta gjorde vi ett antal gånger innan vi började med att hoppa på en volt.
 
Vi hoppade på stora mittvolten med två hinder uppställta på varsin sida utav medelinjen, en mot A och en mot C. Detta gick lite sådär den första gången, jag hittade inte riktigt känslan och hon var lite tittig och la in lite extrasprång som ite behövt göra. Men andra gången gick det betydligt bättre! Då var hon mera framme och tittade nte på hindrena alls, hon hoppade det fint och jag kunde med lätthet se avståndet och bedöma hur vi skulle komma. 
 
Den sista övningen var lite mera bana, eller i alla fall hinder i följd. Vi hoppade på serpentiner vilket innebar att vi behövde byta varv mellan hindrena (alltså även se till att hästarna bytte galopp) vilket gick väldigt bra. Jag har övat mycket på sista tiden att byta galopp över bommar som resulterade i att hon bytte fint över ALLA hinder, haha. Jag kände att jag hade lätt att visa henne åt vilket håll hon skulle och hon lyssnade på det. Hon försökte inte dra åt något annat håll eller liknande, vilket underlättade mycket också såklart! 
 
Jag tycker nog att den sista övningen var roligast i alla fall, det var även den övningen som gick bäst. Ja, detta var en sammanfattning utav mitt markarbetespass idag! Hoppas ni tyckte det var roligt och att ni kanske har fått tips på vad ni kan göra för övningar!
 
Kram
 
Poppis i solen! Mys