Tycker till #2 : äppelbett

 Hej! Idag tänkte jag utvärdera mitt äppelbett. För ett tag sedan köpte jag ett äppelbett som jag har testat ett tag nu, helt ärligt utan att överdriva älskar jag det. Tidigare har jag haft ett helt vanligt tredelat bett, inga fasta ringar eller liknande. Då har jag behövt ha mycket stöd i handen, som jag har uppfattat lite "tungt". Men när jag provade äppelbettet så fick jag en annan känsla som var mer lätt, mjuk och böjbar. Jag vet inte helt hur jag ska förklara det. Men hon bar upp sig mer själv utan att hon blev framtung som hon tidigare har haft en tendens att bli. 

 
En nackdel med äppelbettet är dock att man måste byta ut det då och då eftersom att det är gjort utav plast (som då ska smaka äpple i hästens mun så att den ska bli mer villig att tugga på bettet och därför slappna av), när hästarna tuggar så slits det, det blir som flisor i plasten. Men man kan ha det i ca 1-3 månader tror jag innan det blir så pass flisigt att det inte längre är så mysigt för hästen att ha det i munnen.
 
Något annat som jag också har märkt när jag rider med äppelbettet är att hon väldigt uppmärksam på mina hjälper i handen. Hon är väldigt lyhörd på det som såklart är väldigt roligt. 
 
Jag är alltså väldigt nöjd med att jag provade detta bett eftersom att både Poppan och jag trivs med det. 
 
Ha det så bra och tack för att du läste! Kram
Detta är då äppelbettet!