Poppans schema
Halloj!
 
Idag tänkte jag skriva och berätta om Poppans schema. Hur jag tänker kring det osv. Jag kan börja med att detta kanske inte passar alla hästar, men för Poppis del så funkar detta i nuläget. Det kan exempelvis (när det inte finns snorhal is på marken) kan det se ut såhär:
 
MÅNDAG: Hoppträning
 
TISDAG: uteritt
 
ONSDAG: dressyrtrim , alltså att jag jobbar igenom henne. Rider ofta skänkelvikning, tempoväxlingar och mycket galopp.
 
TOSDAG: vila
 
FREDAG: Dressyrträning
 
LÖRDAG: uteritt
 
SÖNDAG: uteritt
 
Ja, som ni säkert ser rider jag ut en hel del, men det är både för att både jag och Poppis älskar att rida ut, men också eftersom hon tycker sedan att det är mycket roligare när vi då väl rider i ridhuset. Om hon går ett pass i veckan med mig som som är självständigt i ridhuset så går det mycket bättre, och hon går mycket mer framåt än om vi har trimmat dressyr tre gånger den veckan. Förstår ni? Om jag har ridit ut tre gånger av sex gånger så är hon mycket mer positivt inställd till passen på banan, då går hon minsann inte och segar. Hon tycker då att det blir mycket roligare att jobba, det är som att vi människor har helg. Poppan behöver helg, ibland till och med lov. En del veckor om hon varit jobbig i ridhuset, eller bara segat (som typ aldrig händer) så rider jag ut i en vecka och "bara släpper allt". Inga krav och bara en massa mysiga uteritter. Sen är hon helt plötsligt som en ny häst, det kan vara från att hon varit lite framtung, till att hon bär upp sig själv som aldrig förr. Alltså det funkar så bra, i alla fall för mig och Poppis.
 
Hoppas att ni förstod vad jag menade. Ha det så bra, Kram
 
 
Från en väldigt mysig snöuteritt!