Att rida med hackamore
Okej nu ska jag vara riktig seriös och ge min personliga väldigt outbildade åsikt om att rida med ett hackamore. OBS! Detta är endast min åsikt och det är väldigt olika beroende på vilken häst man har. 
 
Detta är det hackamorebettet jag använder för er som undrar.
Anledningen till att jag bestämde mig för att pröva bettlöst var för att eftersom Villis är väldigt känslig i munnen och gärna går med huvudet uppe i vädret när jag rider med bett tänkte jag att kanske att han skulle gilla att slippa metallbiten. När jag skulle rida med det för första gången trodde jag att Villis inte skulle förstå vad som pågick men han fattade direkt och gick nästan bättre med det än med mitt vanliga bett. 
 
Att rida med hackamore för mig är väldigt bra. Villis reagerar lika bra när jag ska bromsa honom men det som blir svårare är att svänga. Jag kan inte bara dra i tygeln och förvänta mig att han ska svänga (inte för att jag gjorde det tidigare). Jag måste rida mycket mer med skänklarna för att få honom att putta in bogarna. Detta leder till att jag också driver fram honom mycket mer vilket får honom att jobba med bakbenen mer. VI ÄR SÅ NÄRA EN FORM NU AHHHHH DET ÄR INTE KLOKT!!! Sorry... Jag är bara väldigt uppspelt över detta. Det alla säger när man rider bettlöst är precis det jag har sagt och det är sant.
 
Något jag verkligen märkte när jag från början var att det blev svårare med skänkelvikning. Ja det gick fortfarande att bromsa Villis men har alltid varit svårt att håll ihop honom när jag vänder upp på medellinjen eller kvartslinjen. Det har tagit mig ungefär två månader att förstå hur jag gör det. Det är lättare för honom att springa iväg och svårare för mig att samla honom. 
 
Det är absolut svårast i glaopppen och lättast i traven. Villis är lätt att samla på korta sträckor men när vi ska galoppera till exempel runt fyrkantspåret på lektion kan han sticka lite. Jag funderar på om jag ska köra några dressyrpass med vanligt bett och bara drilla galopp och jobba på att samla men jag vet inte hur mycket det faktsikt kommer hjälpa mig när jag ska rida med hacket... Men jag kommer av ämnet. 
 
Jag kna bara uttala mig om hur det är att rida bettlöst i dressyren då jag fortfarande har vanligt tredelat bett i hoppningen. Någon gång skulle jag gärna vilja pröva att hoppa med det också men först MÅSTE jag lära mig hur man samlar galoppen på Villis. 
 
Om ni funderar på att pröva eller till och med skaffa hack rekomenderar jag att ni tänker länge och mycket på vilken typ av häst ni rider. Jag känner inte era hästar så kmmer inte säga att om ni har en sådan häst ska ni göra så och så vidare men tänk efter och pröva först innan ni köper då det ändå kostar en skön slant. Jag gjorde inte det hehe... Nu hade jag tur och ville behålla det men det är nog smart att pröva först.
 
Okej detta var min upplevelse med hackamore. Juste! Anledningen till att jag valde hackamore och inte micklem eller andra träns som man kan köra både-och med är för att delvis därför att att köpa ett helt träns är mycket dyrare och sen är hackamore lite skarpare. Plus de i stallet som har micklem har upplevt skavsår när det rider bettlöst. Hade jag skaffat ett micklem hade jag bara använt det som ett betlöst träns och det kändes lite ovärt då det både va dyrare, kan ge skav och inte riktigt lika skarpt. Gud när jag säger att jag vill rida med ett skarpare bett låter det så hemskt men det är trots allt bettlöst och sådär jätteskarpt kan det inte direkt bli. Hoppas ni fann detta något hjälpsamt och roligt. Ni får gärna kommentera vad ni tyckte, om ni har prövat hack själva och så vidare. Har ni något kul förslag på nya saker jag kan pröva med Villis eller med hacket. Jag är öppen för förslag så att säga. Ha det så bra mina vänner. Bye pie