NÄSTA PÅ TUR

Halloj!
Jag heter Amanda Svensson och jag är 13 år gammal (född-03)och bor i Stenhamra på Färingsö, som ligger cirka 10 min från Karlshem. Jag är full med energi mest hela tiden och föredrar att galoppera istället för att gå, haha! Med mig kan man göra allt och jag är väldigt galen, haha!
Jag har ridit i ungefär 8 år och och började på Ekerö ridskola där jag red i ca 7 år. Jag har alltid tyckt att hästar varit så spännande och har alltid haft ett intresse för det. På ridskolan red jag tillsammans med Sara som jag kände sedan tidigare eftersom vi hade gått på samma gympa och efter ett tag lärde jag känna även Lea och Jossan.

 

ÅR 2013
Jag har gått på Karlshems ridläger under 4 år, och första gången gick jag tillsammans med Sara (då kände jag inte Josse och Lea) och hade jag en liten häst som hette Pricken som var prickig (förvånansvärt nog). Jag gillade honom väldigt mycket och han var rolig att skutta över hinder med. Han var alltid glad och en perfekt första lägerponny för mig.
Jag tyckte att ridlägret var så roligt, man fick hoppa på terrängbanan, bada med hästarna, långritt, träffa massa nya kompisar och massa mer så jag åkte dit nästa år igen!

 

ÅR 2014
Nästa år gick jag, Josse, Lea och Sara på läger tillsammans och då fick jag en häst som hette Nippla. Hon var en B ponny precis som Pricken och var fux. Hon var bara på Karlshem på prov, men fick tyvärr inte stanna. Hon var väldigt svår i hoppningen, då hon stannade innan hindret,så jag flög av en gång. Men jag gillar såna hästar, så det var ingen fara alls. I dressyren hade hon väldigt fina gångarter och hon var så underbar. Eftersom hon var ganska svår för lilla oerfarna mig, fick jag ha Nelly på terrängbanan. Hon var en svart ponny som var supersnäll. Precis innan avslutning blev Nippla lite skadad så jag fick ha Izonso, världens bästa ponny! Han var så himla snäll han med!

 

ÅR 2015
Vi 4 bestämde oss för att åka dit ett år till och då fick jag lilla Sunshine! Bästa hästen som jag gjorde allt med. Hon är en väldigt pigg liten brun B-ponny. I början av lägret gillade jag inte henne så mycket men sen blev det så himla bra och allting blev super. Hon var roligast i hoppningen tyckte jag och svår i dressyren.

 

ÅR 2016
Det fjärde året på Karlshem fick jag en ponny som hette Kaja, en C ponny och henne gillade jag inte heller i början, men efter ett tag blev jag kär i den hästen. Jag skulle haft Spillop i hoppningen men jag fick ha en häst som hete Susi istället och även Kaja lite. Båda var super fina och Kaja var jätterolig i dressyren.

2015/2016 vintern hade Josse blivit medryttare på Szafir och jag, Lea och Sara började rida lektion på Karlshem en gång i veckan. Jag fick rida många olika hästar som jag gillade allihopa. Jag fick rida Sunshine igen och började gilla henne mer och mer. Ungefär i Februari detta år blev jag och Sara medryttare på Sunshine. Eftersom vi båda ville ha henne fick vi olika medryttarhästar olika perioder. Först var det Lucky och Kizia sen blev det Fanta ett tag och Mondo. Mondo åkte jag även iväg och tävlade med på Ekerö och det var det roligaste jag någonsin gjort!!! Sen köpte Aud in två B-ponnys som vi 4 fick rida mycket (Amigo och Sofie). Under våren var jag i stallet ungefär 3-4 gånger i veckan och fick därför prova massa hästar som tex Mandel (stor häst), Gibbe, Betty och massa mer. Under denna period lärde jag känna alla i stallet mycket och fick bra kontakt med nästan alla. Dem var så välkommande mot oss och man kände sig hemma på Karlshem. Jag blev förälskad i Sunshine och hon blev sååå mycket lugnare än vad hon var innan. Sen frågade Aud oss (eftersom hon kände oss) om vi ville vara ridelever denna sommar och vi sa självklart ja. Jag var ridelev läger 1 och halva 9. Det var så roligt och jag fick rida Amigo och Strauss mycket. Läger 9 red jag Bonnie och Queen mycket och tog hand om getterna och kaninerna. Det var så himla rolig sommar i år för min del. Sen var jag även på alla helgläger och hjälpte till eller var på läger själv. Så vissa av er kanske känner igen mig från läger. Jag har även vart på lite läger detta år och förra året och hjälp till som t.ex. sportlovet. Detta år ska jag vara medryttare 2 gånger i veckan på bästa Betty och ser fram i mot det jätte mycket eftersom jag velat ha henne hela sommaren. Sen ska jag även rida Bonnie 1 gång i veckan eftersom att hon blir pigg om hon går lite. Även väldigt rolig häst som enligt mig är svårare än Betty men jätterolig ändå. Jag ser fram emot denna termin så mycket, med bloggen och hästar och allt!! Allt är så bra på Karlshem, alla hästar och människor är så underbara! Ser fram imot att få blogga här med er! Jag har även några favoriter och dem är Sunshine, Mondo, Amigo, Fanta, Pebbles och massa mer!
Det var det vi hörs, Kram på er alla!!

 
Betty på de fyra översta bilderna!
 
 
Bonnie på bilden ovan!