Tankar
Skriver mycket om mina mål och planer med Benji men idag tänkte jag skriva om Rafaela!
 
Har redan berättat lite om hur hon kom och så men såhär tänker jag när jag rider henne och runt omkring :)
När jag började rida Rafaela var jag inte van vid henne alls haha, nej men jag var van vid full fart med Benji och världens galopp och därför kändes lite konstigt att sitta på en häst där man fick använda mer ben.
 
Jag har hela tiden tänkt fram. Bjudningen är viktigt för alla hästar särskilt för unghästar. Hon ska lyssna på mina hjälper och när jag säger fram, då ska hon svara. Jobbade mycket med igånsättningar och var konsekvent med att hon skulle reagera direkt efter jag bad henne i början. Red på volter och fyrkanter och hon hade svårt att galoppera i sitt svaga varv på spåret. När jag väl hade fått bukt på bjudningen så började jag smått med skänkelvikning, först i skritt sedan lite i trav. Eftersom hon trängde lite i galoppen så ville jag få henne ordentligt eftergiven för innerskänkeln.
 
Vi jobbade mycket med the basics med fokus hela tiden på att hålla ett bra tempo. Med tiden har hon musklats och blivit starkare i kroppen vilket självklart känns i ridningen. I och med att det gick att rida på banan väldigt tidigt så har hennes kondis blivit mycket bättre. Det blir ett helt annat tryck i hästen. Det gick väldigt snabbt frammåt och jag började hitta mer och mer knappar. Nu kunde jag utan problem rida på fyrkanten och volten i vilket varv som helst, hon flyttade sig väldigt bra för skänkel.

När jag rider hästar som inte är "min" så tänker jag oftast på vad hästen ska änvandas till. Om det ska vara en barnponny, som Mandie, då lägger jag extra mycket fokus på att hon har ett bra tempo, svänger där hon ska och fattar galopp när man lägger till hjälpen och tänker inte så mycket på formen. Rafaela har väldigt lätt för sig i dressyren och därför har det varit riktigt roligt att rida henne.
 
Nu har jag ridit skänkelvikning i galopp, enkla byten och ökningar utan problem. Hon är jätte fin och rolig, en ponny med kapacitet att gå långt.
 
Jag har hoppat henne några enstaka gånger så jag kan inte uttrycka mig så mycket om hur hon är i hoppning. Hon har väldigt bra teknik och skuttar över 80-90 utan problem. Jag tycker hon är hur kul som helst att hoppa och jag gillar henne väldigt mycket. Att rida ut på är hon också väldigt trevlig. Försöker rida ut på henne varje vecka. Har ridit till Länsta och galoppbanan och Amanda har ridit till golfbanan med henne.
 
Just nu forsätter vi att trimma lite skolorna. Tänker lägga in lite framdelsvändingar, trespår (haha hur stavas det?) och tagen bakdel i passen.
 
Sen får vi se hur länge till hon stannar, troligtvis fram tills sommaren men det vet man ju aldrig :) Försöker att inte fästa mig för mycket, hon är så rolig men hennes nästa ryttare vem det nu blir kommer ha en guldponny!